28 NEW VISION, Friday, March 18, 2016

New Vision: From kiosk

ardly a week after
the swearing-
in ceremony of
President Yoweri
Museveni, who
had just captured
power on January
29, 1986, James Tumusiime was
appointed the first Managing Editor
of the New Vision.

It all started when Abu Mayanja,
who was James Tumusiime’s
colleague on the NRM’s external
relations committee during the bush
war, invited him to his new office
in Nakasero, then UTV offices.
Mayanja had just been sworn in
as information minister a few days
earlier and had been tasked to start a
government newspaper immediately.

“I was fascinated by the idea and
started to reflect on it deeply. Having
been at the forefront of the NRA/M’s
publicity committee as its chairman
during the bush war and ran a
newspaper called Uganda Resistance
News during my time in exile in
Nairobi, edited The Dairy Farmers
Magazine and been associated
with leading newspapers such as
The Daily Nation for a long time, I
personally felt ready for the task at
hand,” Tumusiime says.

He immediately headed back to
Nairobi where he had left his family,
to prepare them to return home.
Tumusiime also took time off to break
the news to his friends in the media
fraternity back in Nairobi and most
of them were disappointed he was
leaving. Many predicted he would
be back in a few months and insisted
the uncertainty and instability in
Uganda was too much to risk a
stable job and comfortable life. But
Tumusiime had made up his mind.

With the help of the permanent
secretary in the of information
ministry, Wilson Wanyama, who
knew a number of seasoned
journalists from newspapers that
had been around, such as Uganda
Times and The Mirror, a team was
assembled to start work at New
Vision.

The premises still inhabited by the
company todate, were not in good
shape at the time. The buildings
had been previously occupied by
an Indian company in the cotton
export business. The Milton Obote
government had taken over the
place in the 1980s with plans to
start a government newspaper there.
Consequently, some equipment
including a hot metal type-setting
press, a film developer, camera and
printer from Russia and operated
using Russian were in place.

The machine broke down often, but
fortunately a technician, Augustine
Assimwe, was available to work on it,
having trained in Russia.

PIONEER TEAM
The first team Tumusiime assembled
to get things up and running at
The New Vision was made up of
Perez Owori, who was the chief
sub-editor, Godwin Rwankwenge
as head of typesetting, John Asipu a
photographer and Mayanja, who was
in charge of circulation.

Some of the newspapers in
existence at the time according
to Tumusiime included Munno, a

THREE MONTHS
AFTERTHE
PAPER STARTED,
WILLIAM PIKE
BECAME EDITOR-
IN-CHIEF AND
MANAGING
DIRECTOR

catholic-founded paper that had
stood the test of time and was in
operation till the mid 1990s, The
Star and Ngabo were Buganda-
leaning but with low circulation, T/e
Citizen was ran by the Democratic
Party, while The Shariat was
Muslim-leaning and radically anti-
establishment.

Commentary as a way of delivering
the news dominated the papers
being published at the time with
reporting of hard facts, taking
backstage as all papers tried to tow a
particular line and twist the news in
their favour.

FIRST EDITION
The first edition of The New Vision
was scheduled to come out early
morning of March 18, 1986, but this
was not possible despite spending a
sleepless night in the newsroom with
the team. Reason was the machines
broke down so many times. We
managed to come out late though but
our line minister Abu Mayanja was
not impressed as he had hyped the
whole affair so much and expected
us to deliver on time. With all the
machine problems we tried until we
found a rhythm that worked and
somehow managed to publish the
newspaper consistently over time,
recalls Tumusiime.

For the first two months, the

A
Pioneer Editor-in-Chief William Pike (right) and his deputy James Tumusiime

Abu

oy St

Mayanja as the then Minister of Information was tasked with

the immediate formation of The New Vision

newspaper was a weekly and
eventually grew to become a bi-
weekly. Five months down the
road it became a tri-weekly. “This
gave us time to assess the strengths
and weaknesses more accurately
improving with time,” Tumusiime
says.

WILLIAM PIKE JOINS TEAM

Three months after the paper went
into production, William Pike who
became managing director and
Editor-in-Chief joined the team.
This was a reward for the sacrifice
he had made when he chose to give
international coverage to the NRA/M
during the bush war. He sold their
cause and story to the international
community.

It was thought that Tumusiime’s
NRM roots could cloud his
objectivity and yet credibility was
what the Government needed most.

All these factors worked together
to facilitate the appointment of
Pike. Tumusiime was consequently
appointed his deputy.

Pike and Tumusiime had met
briefly in Nairobi and besides his
misgivings, the later thought Pike
was an intelligent and ambitious
journalist.

According to Tumusiime, initially
they had a few fights, but got over
them quickly as they realised they
needed to work together to build the
newspaper.

One of their key points of
contention centred around Pike

being more interested in directing
the newspaper towards analysis and
commentary, while Tumusiime was
bent on facts.

In another way though, the two
personalities complemented each
other because through his work with
the NRA in the bush, Pike had built
a robust network of contacts among
the army’s top brass. Meanwhile
Tumusiime, having been in touch
with the rebel outfit’s political wing
for a long time, had enough high
level contacts in government to feed
the newspaper with great amounts of
information.

Consequently, they combined
their energies to build what is
today Uganda’s largest multi-media
company.

CHALLENGES

Besides being programmed in
Russian, the printing equipment was
faulty and a technician was needed to
be on standby to rectify emergencies
and ensure a paper was produced.

Reporters, the bulk of whom were
inherited from already established
and some defunct newspapers,
were self-censoring, thanks to
the harsh environment they had
been operating in throughout the
1970s and early 1980s. The stories
they were producing were more
of public relations, especially for
the Government and not the fair
balanced reporting that is the basis of
good journalism.

Government, which was still
putting structures and institutions
in place, also did not have any
sources of coordinated information
or focal people to deal with. It is only
personal contacts and relationships
that helped journalists access any
worthy news at the time.

The newspaper also lacked vehicles
to transport papers upcountry and
one of the vehicles a Toyota Hilux
pickup given to The New Vision by
the Government was hijacked by a
senior army officer and commander
in the north who used it until it
was written off. By the time it was
retrieved from him after petitioning
his superiors consistently, it had
almost outlived its usefulness.

Lack of government funding at
the start, before the company was
designated a parastatal in order for
it to access government funds, to
operate was also a big challenge. This
was a two-year process that started
with Cabinet approval and later
an act of Parliament. At one point,
Tumusiime had to draw his personal
savings to pay staff allowances, but
this was soon sorted out when the
paper’s circulation started picking
up.

There were many people who
thought The New Vision was biased
in its reporting as it held the
Government and its top officials to
account.

Whenever a story which was critical
of the establishment was published,
some big shots in government would
issue threats.

Key cases in point include a
colonel who had pointed a pistol
at someone’s wife and a brigadier
who had beaten up someone in the
city suburb of Kabalagala. These
stories though a big hit were not
well received by those implicated.
During a party, the brigadier asked



